Inledning

Valet 2022 var ett valår som satsades extra mycket på att öka valdeltagandet av både politiker, myndigheter och hela civilsamhället runt om i Göteborg. Det gjordes alla möjliga insatser, framförallt i de områden där valdeltagandet statistiskt sett varit lägst tidigare år. Bland annat tillsattes 60 stycken valambassadörer för att samtala och informera om valet och ett flertal demokratibussar placerades även ut runt om i staden. Många såg fram emot att det äntligen skulle ske en ökning och att det tidigare bakslaget 2018 skulle återhämtas. Resultatet blev dock inte som man hoppats på. Istället för att öka minskade antalet röstande i årets val med flera procentenheter, framförallt där det redan var som lägst. Detta fick mig att fundera över om det verkligen endast är socioekonomiska skillnader som förklarar varför människor i vissa områden röstar i lägre utsträckning eller om det finns fler orsaker som förklarar de tydliga skillnaderna. Dessutom vill jag försöka förstå varför de insatser som gjordes inte gav de resultat man hoppats på. Därav kommer min undersökning gå ut på att försöka svara på dessa två frågor och ta reda på om det finns fler perspektiv att se saken ur. Anledningen till att jag just valt att göra mitt gymnasiearbete om detta ämne är för att det precis varit valår, vilket kändes väldigt passande. Dessutom intresserar jag mig mycket för frågor som rör demokratins plats i samhället på olika sätt. Under andra året på gymnasiet skrev jag även ett reportage om hur valdeltagande påverkas av segregation, vilket också introducerade mig in på ämnet. 

En kommentar

  1. Hi, this is a comment.
    To get started with moderating, editing, and deleting comments, please visit the Comments screen in the dashboard.
    Commenter avatars come from Gravatar.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *